Aktualności
 
Szkoła Podstawowa nr 6
im. Ryszarda Peryta


ul. św. Kingi 1
65-215 Zielona Góra
tel/fax 68 454 87 47
e-mail: sp6.zgora@gmail.com


Inspektor ochrony danych:
Kamil Kolenik, tel. 880 100 367
email: iod1@cuw.zielona-gora.pl









Nowa strona internetowa szkoły SP 6


ze11.pl




Umiejętności społeczne dzieci i młodzieży »
26-11-2021
to zdolność do określonego i adekwatnego reagowania na sytuacje, które nas spotykają
 
Umiejętności społeczne to zdolność do określonego i adekwatnego reagowania na sytuacje,
które nas spotykają, gdy wchodzimy w interakcje z innymi ludźmi. Związane są one z naszą osobowością,
charakterem i temperamentem, wpływają na to, jak jesteśmy odbierani przez ludzi i jak my odbieramy innych.
Kompetencje społeczne odgrywają jedną z ważniejszych ról w rozwoju dziecka. Niestety współczesny świat nie sprzyja ich rozwojowi. Wysoka popularność komunikatorów, platform społecznych, telefonów komórkowych utrudnia nawiązywanie "realnych" relacji i wyrażania emocji. Nic nie zastąpi czasu spędzonego z dzieckiem. Wspólna zabawa, gry, spacery, rozmowy mają nieocenioną wartość.
Aby komunikowanie się z innymi było efektywne, należy przede wszystkim poznać samego siebie, nauczyć się dostrzegania drobiazgów i bycia dobrym obserwatorem, okazywać szacunek drugiej osobie, unikać ocen i krytyki. Dziecko uczy się tego wykonując realne działania i doświadczając świata wszystkimi zmysłami.

UCZMY DZIECI JAK ŻYĆ RAZEM I CIESZYĆ SIĘ RELACJAMI TOWARZYSKIMI

Budujmy relacje oparte na szacunku, współpracy, empatii i wzajemnym zrozumieniu.
Żyjmy w harmonii z innymi ludźmi, rozpoznawajmy problemy (agresywny język, kpina, krytyka)
i reagujmy na nie. Uczmy rozwiązywania konfliktów poprzez:
- rozwijanie wiary w siebie - dzieci muszą czuć się bezpiecznie podczas wyrażania,
działania, interakcji z kimś, kto się z nimi nie zgadza;
- zachęcanie do niestosowania przemocy - agresja, wrzask lub inny jakikolwiek rodzaj ekspresji, który pociąga za sobą przemoc, niczego nie rozwiązuje, wręcz przeciwnie, zwiększa tylko problemy;
- tolerancję, dobre podejmowanie decyzji;
- poczucie humoru lub kreatywność, które stanowią skuteczne ujście dla emocji.

Kluczem umiejętności społecznych u dzieci jest asertywność, pod którą rozumiemy poczucie własnej wartości
oraz zdolność do obrony i dochodzenia swoich praw.
Jak rozwijać ją u dzieci?
- Pamiętać, że mimo swojego młodego wieku mają prawo wyboru.
Pozwolić dzieciom wybrać ulubiony owoc, warzywo, niech sami zdecydują, co chcą zjeść na śniadanie,
w co chcą ubrać się do przedszkola/szkoły. W ten sposób uczymy młodych ludzi decyzyjności.
- Wspierać ich inicjatywy. Jeśli czują się bezpiecznie, poczują się komfortowo, będą angażować się w nowe działania
i "sięgać" po nowe marzenia. Dla dzieci i młodzieży istotne jest postrzeganie siebie
jako osoby wartościowej i zdolnej do osiągania własnych celów.
- Zachęcać do asertywności od najmłodszych lat, w różnych sytuacjach - pozwolić dzieciom na samodzielne zakupy w sklepie, zachęcić do zabawy w parku z rówieśnikami, których jeszcze nie znają, zaproponować aby samodzielnie poprosiły nauczyciela o pomoc, jeśli czegoś nie rozumieją.
- Uświadamiać swoje pociechy, że mogą się z Tobą nie zgadzać i to nie wpłynie na relacje między Wami.
Szanować odmienne zdanie, pozwolić na otwarte mówienie
o emocjach. Zachęcać do prowadzenia dyskusji.
- Wyznaczać zasady panujące w domu i nie wykorzystywać swojego autorytetu, gdy nie ma on uzasadnienia.
Nie odpowiadać na pytania "no bo tak". Starać się wytłumaczyć jakie korzyści uzyskają z przestrzegania reguł,
czy zrobienia czegoś, o co je poprosimy.
- Uczyć wyznaczania granic cielesnych.
Dzieci w każdej niekomfortowej dla siebie sytuacji powinny mówić stanowcze NIE - bez poczucia winy.

Pamiętajmy, dzieci uczą się przez modelowanie, a my dorośli jesteśmy dla nich wzorem,
który będą naśladować.


Źródło: Piękno umysłu





 

       
            
     
   
 © ePartner - Zielona Góra 2024 Kontakt z redaktorem serwisu